Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi
Yabancı Diller Yüksekokulu

Öğrenci Merkezli Ölçme Değerlendirme Sistemi

DERSLERDE UYGULANAN DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Yabancı Diller Yüksek Okulu olarak, öğrencilerimizin akademik başarılarını ve dil becerilerini objektif ve adil bir şekilde değerlendirmeye büyük önem veriyoruz. Bu nedenle, öğrencilerimizin gelişimini izlemek ve öğrenme süreçlerini desteklemek amacıyla ölçme değerlendirme sistemlerini etkin bir şekilde kullanıyoruz.

Hedeflerimiz

  • Yabancı dil öğrenim sürecini desteklemek ve öğrencilerin dil becerilerini geliştirmek.
  • Öğrencilerin bireysel güçlü ve zayıf yönlerini belirlemek ve bu alanlarda ilerlemelerini sağlamak.
  • Adil ve tarafsız bir şekilde öğrenci performansını değerlendirmek.
  • Öğrencilere geri dönüt sağlamak ve öğrenme süreçlerine katkıda bulunmak.

Sınavlarımız

Yabancı Diller Yüksek Okulu'nda öğrencilerimizin dil becerilerini değerlendirmek için çeşitli sınavlar uyguluyoruz. Bu sınavlar aşağıdaki şekilde sınıflandırılabilir:

  1. Yeterlilik Sınavları: Her seviyede dil becerilerini belirlemek için uygulanan kapsamlı sınavlar. Bu sınavlar, öğrencilerin dil seviyelerini belirlemek ve uygun düzeyde derslere yönlendirmek için kullanılır.

  2. Ara Değerlendirme Sınavları: Öğrencilerin dönem içindeki dil becerilerini değerlendirmek amacıyla düzenlenen sınavlar. Bu sınavlar, öğrencilerin güncel performansını gözlemlemek ve gerektiğinde öğrencilere ek destek sağlamak için kullanılır.

  3. Final Sınavları: Dönemin sonunda öğrencilerin bütünleşik dil becerilerini değerlendirmek amacıyla yapılan sınavlar. Bu sınavlar, öğrencilerin dönem boyunca aldıkları eğitimlerin bir özetini sunmakta ve genel dil gelişimlerini gözlemlememize yardımcı olmaktadır.

Değerlendirme Süreci

Sınavlarımız, öğrenci performansını tarafsız ve adil bir şekilde değerlendirmek için titizlikle hazırlanır. Öğretim elemanlarımız, önceden belirlenmiş değerlendirme kriterleri doğrultusunda sınavları gözden geçirir ve puanlama süreçlerini titizlikle uygular. Aynı zamanda, öğrencilerin yazılı ve sözlü performansları için rubrikler kullanılır, böylece değerlendirme süreci şeffaf ve anlaşılır olur.

Geri Dönüt ve İtiraz

Sınav sonuçları, öğrencilere en kısa sürede duyurulur ve bireysel performans raporları sağlanır. Öğrencilerimiz, sınav sonuçlarını ve değerlendirme sürecini anlamalarına yardımcı olacak geri dönütler alır ve gerektiğinde eğitim danışmanlarımızla iletişime geçebilirler. Ayrıca, sınav sonuçlarına itiraz etme hakkına sahip olan öğrenciler, itiraz süreci hakkında detaylı bilgilere web sitemizden ulaşabilirler.

Verilerin Güvenliği

Öğrenci verileri ve sınav sonuçları, kişisel verilerin korunması kanununa uygun olarak güvenli bir şekilde saklanır ve işlenir. Öğrenci bilgileri, sadece değerlendirme sürecinde kullanılır ve hiçbir şekilde üçüncü kişilerle paylaşılmaz.

DERSLERDE KULLANILAN ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ

 

Öğretmen Merkezli Yöntemler (Teacher-Centered Methods)

Düz anlatım yöntemi (Direct Instruction)

Soru-cevap yöntemi (Question-Answer)

Seminer (Giving a Seminar)

 

Tartışma Yöntem ve Teknikleri (Inquiry Based Learning)

Büyük grup tartışması (Whole Class Discussion)

Küçük grup tartışması (Discussion with a small group)

(Group Discussion) Münazara (Debate)

Beyin fırtınası (Brainstorming)

 

Öğrenci Merkezli Yöntem ve Teknikler (Student-Centered Methods)

Gösterip Yaptırma yöntemi (Demonstration)

Benzetim tekniği (Simulation)

Rol oynama yöntemi (Role-Play)

Drama tekniği (Drama)

Aktif Öğrenme Teknikleri (Active/Kinesthetic Learning)

Konuşma halkası tekniği (Conversation Circle)

Görüş geliştirme tekniği (Opinion Development Technique)

Balık kılçığı tekniği (Neden-sonuç diyagramı) (Cause-Effect Diagram)

Kavram haritaları (Mind-Maps, Flowcharts)

Eğitsel oyunlar (Edutainment) (Using Games)


Ölçme Değerlendirme Yöntemleri

Yazılı Yoklama (Açık Uçlu) (Written Test) (Open-Ended Questions): Soruların yazılı olarak verildiği, öğrencilerin cevaplarını yazılı olarak sunduğu türde sınavlardır. Bu sınavda, açık uçlu sorular kullanılarak üst düzey düşünme becerileri ölçülür. “değerlendiriniz, yorumlayınız, açıklayınız, tartışınız, eleştirel biçimde inceleyiniz vb” ifadeler kullanılır. Kısa cevaplı test de yazılı yoklama içinde ele alınabilir. Öğrencinin cevabı bir kelime veya cümle ile belirtmesini gerektiren türde sınavlardır. Yanıtlar kısa ve sınırlıdır. Boşluk doldurma türünde madde tipleri de bu sınıfta ele alınır. Derse ilişkin bilgi, kavram, tanım, ilke, tarih, yer, zaman, formül vb içeren sorular sorulur.

Çoktan Seçmeli Test (Multiple Choice Test): Öğrencinin kendisine sunulan seçenekler içerisinden doğru cevabı işaretlemesini gerektiren türde sınavdır. Bilgi, kavrama, açıklama, karşılaştırma, örneklendirme, analiz etme vb düzeylerinde soru sormaya uygundur. Doğru-yanlış testi de bu kapsamın içine alınmıştır. Öğrencinin kendisine verilen ifadelerin doğru veya yanlış olup olmadığına karar vermesini gerektiren türde sınavlardır. Soruların doğru ve yanlış olarak iki cevap olasılığı vardır. Daha çok bilgi düzeyinde ölçmeler için uygundur, üst düzeyde ölçmeye imkan vermez.

Proje Değerlendirme (Evaluation of a Project): Proje değerlendirme, proje temelli öğrenimin alt yapısını oluşturur. Öğrencinin süreç içerisinde performansını ölçmeye yönelik türde sınavlardır. Özellikle problem çözme, araştırma, akıl yürütme, girişimcilik, derse ilişkin uygulama yapma vb becerilerinin ölçülmesinde tercih edilir. Ödev ve proje çoğu zaman eş anlamlı kullanılsa da, öğrenciye verilen ödevler bu başlık içerisinde ele alınmaz.

Performans Değerlendirme (Performance Evaluation): Herhangi bir problemi çözmeye yönelik yürütülen proje çalışmaları dışında öğrencinin ortaya koyduğu performansların ölçülmesi bu başlıkta ele alınır. Öğrencilerin bir ürün ortaya koyması ve süreç içerisinde performanslarının ölçülmesine dayanır. Derste yapılan sunum, öğrenciye verilen ödev, sahada yapılan uygulama, atölye, laboratuvar çalışmaları, vaka analizi vb bu başlıkta ele alınır.

Gözlem (Observation): Öğretmenin gözlediği önemli, bireysel öğrenci davranışlarının değerlendirmede dikkate alınmasını ifade eder. Derse katılım, derse hazırlıklı gelme, öğrencinin derse devamının değerlendirmeye dahil edilmesi vb özelliklerin ölçülmesi bu başlık altında ele alınır.

Kontrol Listesi (Checklists): Özellikle psiko-motor alanı (beden eğitimi, sanat, laboratuvar uygulamaları vb) ilgilendiren ölçmelerde kullanılır. Örneğin; öğrencinin bir mikroskopu kullanma becerisi ölçülmek isteniyorsa, bu işin gerekli adımlarının kriter olarak belirlenip; öğrenci davranışlarının gözlemlenerek “evet/hayır, uygun/geliştirilmesi/uygun değil” şeklinde puanlanması yoluyla değerlendirme yapılır.

Ürün Dosyası (Portfolyo): Performans değerlendirmenin belirli aralıklarla, sistemli ve zamana yayılarak yapılan türüdür. Öğrencinin dönem içerisinde gerçekleştirmiş olduğu bütün faaliyetlerin (örneğin; sınıf içi etkinlikler, ödevler, deney raporları, düşünce yazıları, tasarımlar, fotoğraf, resim vb bir dosyada toplanmasını ifade eder. Öğretim elemanı bu dosyalara ilişkin bir değerlendirme formu hazırlar ve öğrencinin derse ilişkin performansını süreç içerisinde değerlendirmiş olur. Özellikle yükseköğretimde kullanılması tavsiye edilen bir ölçme aracıdır. Yaratıcılık, sorumluluk alma, yeni fikirler üretme, girişimcilik vb becerilerin ölçülmesinde kullanılır.

 

 

YDYO ders içeriklerine ve sınav örneklerine aşağıdaki bağlantılara tıklayarak ulaşabilirsiniz.

 

YDYO Hazırlık Programı Ders İçerikleri

YDYO Temel Diller Bölümü Ders İçerikleri

YDYO Hazırlık Programı Sınavları